تمام مناطق چهارمحال و بختياري در معرض خطر سيلاب قرار دارد

کد خبر: 156616 تاریخ انتشار: 1400/07/04 11:13:47
نمایش: 393
اخبار
سرپرست اداره‌کل مديريت بحران استانداري چهارمحال و بختياري گفت: در نيمه دوم سال تمامي مناطق استان در معرض خطر سيلاب قرار دارد که براي مهار و پيشگيري از وقوع احتمالي اين رخداد طبيعي تاکنون ۶۰ درصد آمادگي ايجاد شده است.
خسرو کياني روز شنبه  با بيان اينکه در استان نقطه امني در خصوص خطر وقوع سيلاب وجود ندارد، اظهار داشت: هر چند مي‌توان گفت شدت اين رخداد طبيعي در برخي نقاط از جمله مناطق شمالي نسبت به مناطق جنوبي  کمتر است اما بايد در تمامي شهرستان‌ها آمادگي کافي براي پيشگيري و کاهش خسارت‌هاي مالي ناشي از آن ايجاد کرد.وي با بيان اينکه سيلاب يک رخداد طبيعي قابل پيشگيري و پيش‌بيني است، تصريح کرد: با لايروبي مسيل‌ها، شناسايي و تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز، شناسايي نقاط حادثه‌خيز و ساير اقدامات پيشگيرانه مي‌توان در وهله اول از وقوع خسارت جاني که خط قرمز اين اداره‌کل است، جلوگيري کرد و سپس خسارت‌هاي مالي اجتناب‌ناپذير را به حداقل رساند.
کياني، تغيير اقليم را عامل مهمي در وقوع سيلاب‌هاي ناگهاني دانست و گفت: اگر چه سازمان هواشناسي براي استان پاييز کم‌بارشي را پيش‌بيني کرده است اما به سبب تغيير اقليم احتمال وقوع بارش‌هاي شديد در مدت زمان اندک وجود دارد و همين موضوع باعث مي‌شود که در اين خصوص احتياط لازم را به کار گرفت.
سرپرست اداره‌کل مديريت بحران استانداري چهارمحال و بختياري خاطر نشان کرد: علاوه‌بر خطر وقوع سيلاب، تبعات ناشي از آن شامل رانش زمين و ريزش کوه نيز وجود دارد که براي مقابله با آن نيز بايد آمادگي لازم ايجاد کرد.
کياني با اشاره به شناسايي ۲۰۴ نقطه حادثه‌خيز در حاشيه رودخانه‌هاي استان، افزود: اسکان و ساخت‌ و ساز در اين مناطق مي‌تواند در هنگام وقوع سيلاب بسيار پرخطر باشد.
وي با بيان اينکه ۹۵ درصد رخدادهاي طبيعي جنبه اقليمي و جوي دارد و در نيمه دوم سال احتمال وقوع آن بيشتر است، تصريح کرد: با توجه به موقعيت جغرافيايي استان و وجود مناطق سخت‌گذر براي مقابله با اين حوادث به امکانات و تجهيزات قابل توجهي نياز است و اگر چه در سالهاي اخير تجهيزات مناسبي در اختيار استان قرار داده شده اما تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.
۲۵ مخاطره طبيعي در چهارمحال و بختياري شناسايي و برنامه‌هاي آمادگي، پيشگيري، مقابله و تخصيص اعتبار در خصوص اين مخاطرات اولويت‌بندي شده است.
بر اساس اين برنامه، سيل، زمين‌لرزه و خشکسالي به ترتيب از مهمترين مخاطرات طبيعي اولويت‌دار در استان به‌شمار مي‌رود.
چهارمحال و بختياري به‌عنوان يکي از استان‌هاي حادثه‌خيز کشور، داراي ۱۰ شهرستان با جمعيت ۹۷۹ هزار نفر است.
 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1402/06/01