۵ دي ماه؛ روز ملي ايمني دربرابر زلزله

کد خبر: 155001 تاریخ انتشار: 1399/10/04
نمایش: 587
اخبار
۵ دي ماه سالروز وقوع زلزله بم، روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي نامگذاري شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان مديريت بحران کشور، زمين لرزه ها توسط فرآيندهاي بنيادين و قدرتمند زمين شناختي که خارج از حيطه کنترل ما هستند، به وجود مي‌ آيند. اين فرآيندها نسبتا غير قابل پيش بيني هستند.
نامگذري روز ملي ايمني دربرابر زلزله
روز پنجم دي ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقويم رسمي کشور روز ملي ايمني در برابر زلزله نامگذاري شده‌است.
پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازي و ارتقاي فرهنگ عمومي در برابر زلزله با پيشنهاد نامگذاري اين روز به عنوان «روز ملي ايمني در برابر زلزله» فرصتي را فراهم کرد تا هر ساله با برگزاري برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي و ترويجي متنوع در اين روز، ضمن گراميداشت ياد و خاطره چند ده هزار قرباني اين فاجعه تلخ، زمينه ارتقاي آگاهي عمومي و شاخص هاي ايمني در برابر زمين لرزه در کشور فراهم شود.
زلزله فاجعه بار بم
زلزله بم به شدت ۶٫۶ ريشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دي ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند که به موجب آن بيش از ۴۰ هزار تن جان باختند و ۱۰۰ درصد منازل در برخي مناطق بم تخريب شدند.
در واقع زلزله بم که به کشته و مجروح شدن بيش از ۷۰ هزار نفر از هموطنانمان منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار مي دهد، قطعا يکي از تلخ ترين سوانح تاريخ معاصر ما و روزي فراموش ناشدني در خاطره مشترک ايرانيان است.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1402/06/01