يادداشت رئيس سازمان مديريت بحران کشور| روز ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي ؛ با شعار "حکمراني خوب در کاهش بلايا"

کد خبر: 155000 تاریخ انتشار: 1399/10/04 11:09:03
نمایش: 668
اخبار
يادداشت رئيس سازمان مديريت بحران کشور روز ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي ؛ با شعار "حکمراني خوب در کاهش بلايا"
در يادداشت اسماعيل نجار به مناسبت پنجم دي ماه آمده است: آنچه در مديريت بحران و کاهش بلايا در مراحل مختلف لازم و ضروري است همکاري هاي بين بخشي در بين دستگاه هاي متولي مي باشد اتفاقي که خوشبختانه طي سال هاي اخير بيش از سال هاي قبل شاهد بهبود آن بوده ايم.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان مديريت بحران کشور؛ متن کامل يادداشت اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران کشور بدين شرح است:
۵ دي ۱۳۸۲ ساعت ۵:۲۶ بامداد زلزله اي با بزرگي ۶/۶ ريشتر شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند و در مدت ۱۲ ثانيه هزاران نفر کشته، زخمي و بي خانمان شدند. از اين رو اين روز غم بار در تقويم ما "روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي" ناميده شده است.
در شرايط کنوني، تغيير اقليم پديده اي جهاني و مهم تلقي مي شود و اکثر کشورهاي دنيا در راستاي کاهش خسارت هاي ناشي از اين پديده، سياست هاي اصولي را پايه گذاري مي کنند؛ مبناي اصلي اين سياست ها پيشگيري، کاهش خسارت و هم زيستي با مخاطرات است. از طرفي  ايران با توجه به شرايط جغرافيايي ويژه خود جزو معدود کشورهايي است که  در گذر تاريخ شاهد بلاياي طبيعي مهيبي چون سيل، زلزله، طوفان، خشکسالي و ... بوده، اما متاسفانه طي سال هاي اخير پديده تغيير اقليم مزيد بر علت شده تا  کشور ما بيش از پيش شاهد گسترش بلاياي طبيعي باشد؛ به گونه اي که طي سه سال اخير وقوع باران هاي سيل آسا در مناطق مختلف نه تنها منجر به وقوع سيل و تحميل خسارت هاي شديد شده بلکه باعث تغيير اکوسيستم برخي از مناطق  نيز شده است.
ما با دو وجه حوادث طبيعي روبرو هستيم وجهي سازنده و وجهي مخرب. وجه مخرب بلاياي طبيعي، تحميل خسارت هاي جاني و مالي است که با شناسايي عوامل پيشگيري، برنامه ريزي کلان، تخصيص بودجه لازم در زمينه مديريت بحران و تمرکز بر گسترش فرهنگ خودايمني و نيز  افزايش تاب آوري جامعه، قابل کنترل خواهد بود؛ در اين وجه نقش حکمراني خوب در کاهش بلايا بيش از پيش روشن است.  اما وجه سازنده حوادث طبيعي، در واقع تبديل تهديد به فرصت است، که در اين وجه نيز حکمراني خوب نقش اساسي را بر دوش دارد.
آنچه در مديريت بحران و کاهش بلايا در مراحل مختلف لازم و ضروري است همکاري هاي بين بخشي در بين دستگاه هاي متولي مي باشد اتفاقي که خوشبختانه طي سال هاي اخير بيش از سال هاي قبل شاهد بهبود آن بوده ايم. به روزرساني تجهيزات و استفاده از فناوري هاي نوين در حوزه مديريت بحران از چالش هاي اساسي است که عليرغم پيشرفت ها، هنوز به مرحله قابل قبولي نرسيده ايم که سعي و اهتمام بر اين است تا بتوانيم به حد مطلوب نزديک شويم.
در پايان با گراميداشت روز ملي "ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي" از زحمات همه همکاران عضو ستاد هاي پيشگيري، هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران در سطح ملي، استان ها و شهرستان ها  و همياري هاي مردم عزيز و شريف  ايران سپاسگزاري نموده و اميد دارم در سايه تلاش و همدلي در ساختن کشوري ايمن بيش از پيش موفق باشيم.
اسماعيل نجار

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1402/06/01